Učitelé totiž spoléhají především na přirozenou kvalitu hlasu a zcela ignorují fakt, že zpěvní nástroj je živoucí orgán, s nímž lze docílit úžasných výsledků, ale jenž lze také snadno znehodnotit. Při rozezpívání svých žáků užívají pouze plný hlas a tím ho do budoucna významně poškozují. Z hodiny má žák odcházet s krásným pocitem v krku, nikoli s pocitem vyčerpání! Do budoucna pak pěvci místo toho, aby jejich hlas léty zrál, docházejí do bodu, kdy jejich hlas ztrácí schopnost se dál vyvíjet a mají s ním čím dále větší potíže, které mohou ohrozit i jejich pěveckou kariéru.
Proč se tak ale děje, když má česká pěvecká pedagogika již od první poloviny dvacátého století k dispozici metodu, s níž lze při správném vedení docílit skutečně skvostných výsledků a přitom hlas nepoškodit? A to i tehdy, nemá-li žák od přírody tzv. "velký" hlas.
Metodu vytvořil na základě italských a německých pedagogických postupů v první polovině dvacátého století ostravský učitel zpěvu profesor Rudolf Vašek (snímek vpravo). Byl to hlasový virtuoz, který zpíval dokonale vše, co bylo hudebními skladateli pro lidský hlas napsáno. Na hodinách zpěvu každý cvik svému žáku předzpívával. A hlavně - učil své studenty zacházet s hlasem tak, že i po dlouhé době cvičení a později umělecké práce hlas býval stále svěží a jeho kvalita stále rostla.
Při budování hlasu používal profesor Vašek různé hlasové funkce a byl schopen naučit výborně zpívat i ty zpěváky, kteří neměli od přírody kvalitní zpěvní nástroj. Uměl svým žákům rozšířit hlasový rozsah z jedné oktávy až na dvě a půl. Vychoval velkou řadu pěvců profesionálů, z nichž někteří se dotýkali světové úrovně. Jeho metoda navíc skýtá pěvcům, a nejen jim, i schopnost léčit hlasové poruchy jako jsou uzlíky na hlasivkách (bez operace!) či hlasová únava.
Kvůli nadutosti odpůrců profesora Vaška tuto metodu dnes v České republice skoro nikdo k výchově velkých hlasů neužívá. Přitom je dobře známá a prošli ji například významní pěvci Národního divadla Ivo Žídek a Přemysl Kočí, a ti na ni nedají dopustit. Je nepochopitelné, že se naši učitelé s těmito postupy neseznámili a nepředávají ji dalším generacím.
Byl bych velice šťasten, kdyby se pedagogové probudili a začali se zajímat o tuto metodu, již jsem zažil na "vlastní hlasivky" i já - měl jsem tu čest být jedním z žáků profesora Vaška. Jeho postupy jsem převzal a vyučuji jejich pomocí svoje žáky už řadu let. Komu je ale předám já?
foto: zenitreal.com